Projectweek 3de graad 2015 – Chaïma Boussabiene

De laatste week van maart organiseerde onze school een projectweek met reizen voor een deel van de leerlingen en activiteiten voor de thuisblijvers.

Op maandag kregen de leerlingen van de derde graad in de voormiddag een inleiding in verband met het verkeer en ze kregen ook een fragment te zien van mensen die al een ongeluk hebben meegemaakt.
Na de pauze kwam er een meneer zijn aangrijpende verhaal vertellen over zijn zware ongeluk met de auto. Hij vertelde ons hoelang zijn revalidatie duurde, de operaties die hij heeft moeten ondergaan, hoe zijn leven is veranderd, wie hij allemaal heeft verloren, wat hij allemaal niet meer kan doen en wat zijn plannen zijn voor de toekomst.
’s Middags werden de leerlingen door de school getrakteerd op lekkere fish sticks of een broodje.
Na de middagpauze hebben we naar een uitstekende film gekeken: ‘Image’ van de twee Belgisch – Marokkaanse regisseurs Adil El Arbi en Bilall Fallah. De film gaat over een jonge, ambitieuze journaliste die zich vastbijt in een reportage over de probleemwijken in Brussel.

Dinsdag hebben we in de voormiddag allemaal sportieve activiteiten gedaan. We werden in twee groepen verdeeld. Een groep speelde buiten rugby, terwijl de andere groep in de turnzaal tchoukbal speelde. Tchoukball is een mix van basketbal, handbal en volleybal. Het is een teamsport waarbij er met een bal en twee terugkaatsende vlakken wordt gewerkt. De activiteiten waren afwisselend.
Na de pauze speelden de meisjes catch ball en daarna vermaakten ze zich met het springtouw.
1
De jongens hadden plezier met het voetballen.

3
De dag werd afgesloten met in de namiddag een geslaagde quiz. De vijf winnaars kregen een gratis filmticket.

Woensdag kwam er een vrouw langs die werkt bij PISAD. Zij luisterde naar de meningen van de leerlingen over het verhaal van het ongeluk dat ons maandag werd verteld. Daarna kwam er een andere vrouw langs die ons uitleg gaf over het afval dat we allemaal per dag weggooien. De leerlingen moesten in groep debatteren over stellingen die met milieuvervuiling te maken hebben. Het werd gevolgd door een quiz.

Donderdag was er in de voormiddag een afwisseling van twee geweldige workshops, hiphop en tai kwando. Er waren jammer genoeg minder leerlingen dan verwacht, maar toch hadden de aanwezigen er zeker en vast plezier in!
4 56 7In de namiddag werden in de studiezaal allerlei volksspelen georganiseerd. De leerlingen hebben dan ook kennis gemaakt met enkele volksspelen van vroeger.
8 9 10
Vrijdag werd afgesloten met een leuke uitstap naar Brussel. Toen we toekwamen mochten we een halfuurtje vrij rondlopen. Daarna bracht meneer Lievens ons naar het Justitiepaleis.
12
Het was best interessant en het was ook leuk om het gebouw voor de eerste keer vanbinnen te zien. We gingen daarna naar een Afrikaanse wijk: ‘de Matonge -wijk’. Eerst zijn we in een gebouw gegaan met allemaal kleine Afrikaanse winkeltjes.
13
Nadien kregen we een uurtje vrij om iets te gaan eten. De leerkrachten hebben in een Afrikaans restaurant gegeten, ze vonden het heerlijk!
14 15

Na het eten moesten we ons verzamelen op de Grote Markt, zodat we terug de trein naar Ronse konden nemen.

16 17Tekst: Chaïma Boussabiene

Foto’s: Chaïma Boussabiene en Peggy Shollaert

Bedankt voor het mooie en uitgebreide verslag, Chaïma!